De farmaceutische industrie wil niet dat je dit weet …

Hier kunnen ze namelijk geen geld mee verdienen, ze hebben liever dat je medicijnen neemt.

Als oermens aten we niet netjes drie keer per dag.

We gingen eten als er eten beschikbaar was.

Dus als de mannen op jacht waren geweest en een stuk wild hadden thuisgebracht. (Dit gebeurde niet zo vaak)

Of als de vrouwen wat bessen, wortels en knollen gevonden hadden.

Maar het was ook heel normaal dat je een dag of een paar dagen geen eten hadden.

Dit is ook de reden dat we makkelijk te veel eten, dat is van nature ons instinct om ons voor te bereiden op de periodes dat je even geen eten hebt.

Stel je nu eens voor dat je een paar dagen zonder eten moet.

Veel mensen denken dat dat ongezond is, maar je lichaam kan hier prima mee omgaan.

Sterker nog, het is zelfs belangrijk voor het functioneren van je lichaam om zo nu en dan een tijdje niet te eten.

Het heeft namelijk verschillende functies:

#1 Afvallen

Het kost ongeveer 12 uur om je suikervoorraad op te gebruiken, daarna zal je lichaam over gaan op vetverbranding. Je hoeft dus niet een paar dagen te vasten om er voordeel van te hebben. Veel mensen doen het 16:8 dieet, waarmee je 16 uur niet eet en al je eten binnen de overige 8 uur eet. 

Als jij net zoals de rest van Nederland bent, heb je waarschijnlijk nooit een periode van 12 uur dat je niet eet. Dit betekend dat je lichaam nooit in de vetverbranding komt. 

Ik leg het hier heel plat en simpel uit, in de praktijk is het natuurlijk wat complexer, dit is namelijk ook nog afhankelijk van je voedingspatroon.

#2 Hormonen

Door intermittent fasting zorg je er voor dat je hormoonwaarden veranderen. Bijvoorbeeld:

  • Betere insulinegevoeligheid. Dit is gunstig als je wilt afvallen. En dit helpt er voor om diabetes te voorkomen.
  • Meer groeihormoon. Het groeihormoon speelt een belangrijke rol bij het “onderhouden” van je lichaam en je herstelt sneller.
  • Beter hongerhormoon (ghreline) waardes. Daardoor zul je minder last van honger hebben en is het dus makkelijker vol te houden.
  • Beter verzadigingshormoon (leptine) waardes. Daardoor zul je sneller het verzadigingsgevoel hebben.
  • En andere hormonen zoals noradrenaline.

#3 Honger

Zoals je bij hormonen hebt gelezen, heeft intermittent fasting veel invloed op honger. Bij mensen met overgewicht zien we dat de ghreline waardes veel lager zijn dan bij mensen met een normaal gewicht. De ghreline productie is dan dus verstoord.

#4 Autofagie

Als je de hele dag eet, dan heeft je lichaam telkens zijn energie nodig om eten te verteren. Als je dus een tijdje niet eet (minimaal 12 uur), kan je lichaam zich focussen op andere dingen. Zoals bijvoorbeeld het herstellen van de cellen of het verwijderen van oude cellen. Dit wordt autofagie genoemd. 

Autofagie zorgt er voor dat je gezonder oud wordt. Maar heeft ook veel invloed op kanker. Heel simpel uitgelegd: de slechte cellen die opgeruimd of hersteld worden, kunnen namelijk langzamerhand kankercellen worden.

#5 Ziektes

Denk aan diabetes, hart- en vaatziekten, kanker, reuma en andere chronische ziektes

Naast kanker heeft intermittent fasting ook veel invloed op andere ziektes. Hier wordt de laatste jaren steeds meer onderzoek naar gedaan.

Er zijn al erg positieve onderzoeken naar het effect van intermittent fasting op reuma, diabetes en hart- en vaatziekten. In Duitsland schrijven ze vaak al geen medicatie meer voor bij reuma, maar een intermittent fasting kuur. Intermittent fasting zorgt ook voor een verbeterde insulinegevoeligheid, dus een positief effect op diabetes. En intermittent fasting heeft een positief effect op je cholesterolwaardes, als de cholesterolwaardes verbeteren dan verlaagt de kans op hart- en vaatziekten.

#6 En nog veel meer

Intermittent fasting heeft nog veel meer positieve effecten, denk bijvoorbeeld aan geheugenproblemen zoals dementie of alzheimer.

Er zijn verschillende methoden om intermittent fasting toe te passen en dit hoeft niet extreem om het effect te bereiken. Als je kiest voor één keer per week 16 uur niet eten, dan heeft dit al een enorm gezondheidseffect.

Intermittent fasting is niet voor iedereen geschikt en er zijn wel een aantal dingen van belang. We raden je daarom niet om zelfstandig te starten met intermittent fasting.

Wil je weten of intermittent fasting geschikt voor je is? Ontdek het hier!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top