Natuurwetten (spirituele shit)

We zijn constant op zoek naar nieuwe wondermiddeltjes en speciale technieken om super gezond te worden en af te vallen. Maar je kan beter zoeken naar iets anders.

Broccoli is veel gezonder dan (cholesterolverlagende) Becel.

Unilever (één van de voedingsproducenten) heeft meer dan 7000 marketeers aan het werk.

En er is geen enkele marketeer bezig met reclame voor gezonde producten zoals broccoli, omdat ze daar geen geld mee kunnen verdienen. Alle marketeers zijn bezig om de gezondheidsvoordelen van bijvoorbeeld Becel ProActiv te laten zien. 

De natuur weet precies wat goed voor je is. En dit is al jaren bekend.

Vergeet dus al deze nieuwe wondermiddeltjes en speciale technieken.

Maar kijk naar de principes van de natuur. Dit zijn wetten die in de natuur gelden en die je toe kan passen op alles.

Ik kan dit heel zweverig maken, maar wij zijn niet zweverig, dus ik ga dit zo concreet mogelijk maken.

Principe van Balans

Alles heeft te maken met balans. De natuur zoekt om balans, maar je lichaam ook.

Er moet een balans zijn tussen lichaam en geest. Balans tussen inspanning en ontspanning. 

Als je teveel spanning (stress) in je leven hebt zonder ontspanning, wordt je overspannen en krijg je een burnout.

Te weinig spanning is ook niet goed, daar hebben ze ook een naam voor bedacht: bore-out.

Als je teveel eet, wordt je ongezond.

Maar te weinig eten is ook niet goed.

Als je te veel beweegt raakt je lichaam overbelast.
Maar als je te weinig beweegt, wordt je ongezond.

Alles waar “te” voor staat is slecht. (Ja behalve tevreden en tequila)

Zorg voor balans op het gebied van ontspanning, voeding, bewegen en je sociale leven.

Principe van Geven

Wat je geeft, krijg je terug.

Jos Burgers noemt dit de wet van snuf.

Hoe kan het dat je hond zoveel aandacht krijgt en zo vaak geaaid en geknuffeld wordt? Hij is altijd vrolijk en enorm enthousiast als jij thuis komt.

Wat je geeft, krijg je terug.

Geef je vrolijkheid en enthousiasme. Dan krijg je vrolijkheid en enthousiasme terug.

Geef je liefde. Dan krijg je liefde terug.

Geef je aandacht. Dan krijg je aandacht terug.

Geef je complimenten. Dan krijg je complimenten terug.

Geef je aan een goed doel. Dan komt dat uiteindelijk ergens terug.

En een grote fout die mensen maken is dat ze iets geven omdat ze iets terug verwachten. Dit werkt averechts.

Geef zonder iets terug te verwachten. Net zoals je hond.

Dit gaat niet om gezondheid toch? Nee, klopt, niet direct. Maar ik vind het belangrijk dat jij een leuk leven hebt en als jij een leuker leven hebt ga je automatisch beter voor je lichaam zorgen.

Dus start met meer geven. Liefde, enthousiasme, complimenten, geld, etcetera.

Principe van Eenheid

Alles is met elkaar verbonden.

Alles heeft invloed op elkaar.

Een paar voorbeelden:

Als jij slecht slaapt heeft dat invloed op je hongergevoel en wordt dus gezond eten moeilijker. En je wordt sneller gestresst. En het wordt moeilijker om lekker te bewegen.

Als jij stress hebt, heeft dat invloed op je stofwisseling, waardoor je langzamer afvalt. En je slaapt slechter. En als je ’s avonds thuis komt, zal je sneller de keuze maken om op de bank te gaan zitten in plaats van naar te gaan bewegen. En je zal sneller voor slecht eten kiezen.

Als jij 9 uur per dag stil zit, zul je moeilijker afvallen, zul je sneller rugklachten krijgen. En je slaapt slechter. En je bent gevoeliger voor stress.

Als je gezond gaat eten, ga je beter slapen, heb je meer energie om te bewegen, krijg je minder stress, etcetera.

Als je minder stress hebt, ga je sneller afvallen, ga je beter slapen, krijg je meer energie en wordt de keuze voor gezond eten en sporten makkelijker.

Goed zo kan ik nog een hele tijd doorgaan, maar alles heeft invloed op elkaar.

Dus kijk niet naar één onderdeel, maar pak je hele leefstijl aan. Stress, slaap, voeding, sport en stilzitten.

Principe van Ritme

De natuur heeft allemaal ritmes.

In de zomer is het langer licht dan in de winter.

Heb je wel eens gemerkt dat je in de winter vaak moeilijker uit bed komt?

Het is de bedoeling dat je in de winter langer slaapt dan in de zomer. Als het donker is wordt je namelijk moe.

Elk seizoen groeit er ander voedsel in de natuur. (Vroeger was er in de winter vrijwel geen fruit en dus geen suiker)

Maar ook je hormonen hebben een bepaald ritme. ’S ochtends na het opstaan wordt er cortisol aangemaakt zodat je je fit en wakker gaat voelen.

’S avonds wordt er melatonine aangemaakt zodat je je moe gaat voelen.

Het klinkt gek, maar hoe meer we in lijn met deze ritmes gaan leven, hoe gezonder we worden.

Ga in de winter langer slapen dan in de zomer.

Eet seizoensproducten, zorgt ook gelijk voor variatie.

Eet in de winter minder suiker dan in de zomer.

En zorg ervoor dat je je eigen lichamelijke ritmes niet verstoort.

Zorg dat je ongeveer op de zelfde tijden gaat slapen.

Vermijdt ’s avonds 2 uur voor het slapen fel licht en leg je smartphone weg. Als je in fel licht zit en je smartphone voor je neus hebt, krijgt je lichaam niet het signaal om te gaan slapen, het gaat dus geen melatonine aanmaken.

Neem ’s ochtends niet direct een bakje koffie, dit zorgt er namelijk voor dat je lichaam geen cortisol aan hoeft te maken waardoor je je minder fit en energiek voelt ’s ochtends.

Wil je meer weten? Plan een gratis adviesgesprek.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top