Twee soorten stress (één is gezond)

Stress is een thema tegenwoordig.

Stress is super ongezond, wordt er vaak gezegd.

Maar dit is niet waar, stress is juist enorm belangrijk en noodzakelijk voor een goede gezondheid.

Alleen niet in de vorm waarin we stress tegenwoordig vaak zien.

Er zijn namelijk twee vormen van stress, chronische stress en acute stress.

Vroeger had je eigenlijk alleen maar acute stress.

Stel je eens voor dat je een tijger tegen zou komen. Dat gebeurde namelijk vroeger nog wel eens. Of om het naar de huidige tijd te trekken, je stapt een onoverzichtelijke weg op en je ziet dat er met hoge snelheid een auto op je af komt rijden.

Dan gebeurt er direct van alles in je lichaam: je hartslag verhoogt, je ademhaling veranderd en je maakt je direct klaar om keihard weg te rennen. 

Je lichaam reageert hier flink op, je lichaam gaat namelijk al zijn energie gebruiken om zich uit de situatie te redden. Dit betekent ook dat je lichaam stopt met andere belangrijke processen zoals eten verteren.

Vroeger zorgde dit systeem er voor dat we niet dood gingen. Maar tegenwoordig zorgt dit zelfde systeem er voor dat we ziek worden.

Tegenwoordig hebben we namelijk veel meer stress dan vroeger. En helaas weten veel bedrijven ook heel goed hoe ze er voor moeten zorgen dat ze deze stress bij ons activeren, zodat we doen wat zij willen (iets kopen, ergens aandacht aan geven, etc.)

Denk bijvoorbeeld aan een hoge werkdruk, drukte met het huishouden, ziekte in de familie, financiële problemen, relatieproblemen, onzekerheid, etcetera. Maar ook kleine dingen zoals social media hebben hier invloed op, dit zal ik je zo uitleggen.

Voel je je wel eens gespannen?

Veel mensen hebben door de huidige situatie periodes waardoor ze constant gestresst zijn: chronische stress dus.

Dit zorgt er voor een paar problemen:

  • Je hartslag is constant verhoogd
  • Je gaat oppervlakkig ademhalen (borst ipv buik)
  • Minder energie om eten te verteren
  • Minder energie voor je immuunsysteem (dus meer kans op ziektes)
  • Minder energie voor je hersenen (dus geheugenproblemen)

Dus heb je lichamelijke klachten? Ben je bijvoorbeeld regelmatig ziek? Dan kan dat zomaar eens komen door stress.

Stress heeft dus niet alleen effect op je hoofd, maar ook een enorm effect op je lichaam. Denk aan je gewicht, je conditie, je weerstand, etcetera.

Zo was een vriend van mij altijd top fit. Maar sinds dat hij grote privé problemen heeft, zei hij: “hoef ik maar iemand te horen hoesten en ik ben al ziek”.

Maar daarnaast heeft stress ook een enorme impact op je hoofd. Als je namelijk lang genoeg in die gespannen toestand bent (chronische stress) en te weinig ontspanning hebt, dan wordt je overspannen oftewel burnout.

Zorg dus dat je deze chronische stress zoveel mogelijk vermijdt. Dit ligt helemaal aan je situatie en is dus heel persoonlijk, maar wat je direct toe kan passen:

  • Plan tijd voor ontspanning (ga bijvoorbeeld 3 x per dag 5 minuten uit het raam staren en raak dan je smartphone even niet aan)
  • Doe ’s avonds een flinke wandeling (het liefst in de natuur en zonder muziek in)
  • Doe eens een yoga of ontspanningslesje
  • Confronteer je problemen: ontspanning is belangrijk, maar daarmee los je je problemen niet op. Stel dat je financiële problemen hebt, dan blijft dit stress geven, ook als je tijd voor ontspanning neemt. Ga in dat geval hard aan de slag met een manier om de financiële problemen op te lossen.

En zoek acute stress meer op. Acute stress zorgt er namelijk voor dat je sterker wordt en dat je beter met stress om kan gaan. Denk maar aan een intensieve workout, dit zorgt voor flinke stress in je lichaam, maar daar wordt je sterker van.

Acute stress:

  • Een intensieve workout
  • Koud douchen
  • Sauna
  • Honger

Wij kijken niet alleen naar sport, maar naar je hele leefstijl. Je kan namelijk super gezond leven, maar als je enorm veel stress hebt, zal je je niet fit voelen.

Wil je een gratis adviesgesprek?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top