Voor 35 euro van mijn verslaving af

Als je zometeen verder leest, ga je me voor gek verklaren, maar dat maakt mij niet uit.

De reden dat ik het vertel is, dat je hier veel van kan leren.

Gezond leven gaat mij best goed af.

Ik eet super gezond, ik drink heel weinig alcohol, ik sport veel.

En als ik maar niet te veel ongezonde dingen in huis haal, kan ik dit best goed volhouden.

Al heb ik natuurlijk ook wel eens een slechte dag, waarin ik alles koekjes, snoepjes, chips, frisdrank en alles naar binnen werk.

Maar er is één ding waar ik niet zo goed van af kan blijven: koffie.

Ik vind koffie heerlijk. 

En koffie is niet persé ongezond, maar als je 10 bakjes koffie op een dag gaat drinken, dan is het wel ongezond.

En ik merk dat ik gespannen wordt door zoveel koffie te drinken en dat ik me er niet fitter door ga voelen.

Nou klinkt een koffieverslaving wel extreem, maar zo zou je het bijna wel kunnen noemen.

Daarom wil ik minder koffie drinken.

Ik heb al van alles geprobeerd: 

Helemaal stoppen met koffie.

1 bakje koffie per dag.

Thee drinken in plaats van koffie.

Maar langzamerhand bouwt het altijd weer op naar teveel koffie. En ik heb altijd wel een excuus om nog een bakje koffie te pakken.

Het is ook zo makkelijk, thuis heb ik een bonen machine, waarbij je met één knop een bakje koffie krijgt.

En in de club is dat ook zo, één knop en je hebt een dubbele espresso.

Nu komt mijn oplossing voor 35 euro. Dit werkt voor mij en dat betekent niet dat het voor jou ook werkt, ik wil je alleen aan het denken zetten.

Ik heb een Chemex Slow Coffee maker gekocht.

Zo’n ding van vroeger. Tegenwoordig is dit helemaal hip in de wereld van koffie. Als Barista tel je niet meer mee als je geen slow Coffee kan zetten. Voordeel: ik vind het lekkerder dan normale koffie.

Het nadeel is dat je meer dan 5 minuten bezig bent om een bakje koffie te zetten. Dat is dus wat anders dan 1 druk op de knop.

Je moet eerst de bonen (handmatig) malen.

Daarna moet je het filter vouwen.

Daarna moet je het filter spoelen.

Daarna moet je de koffie “bloomen”.

Daarna moet je 3-4 keer water opgieten (duurt ca 4 minuten).

En dan heb je je koffie.

En het is best een uitdaging om lekkere koffie te maken, want de smaak is afhankelijk van veel factoren:

Temperatuur.

Maalgraad.

Hoeveel gram bonen gebruik je (op 1 gram nauwkeurig).

Etcetera.

Ik heb besloten om alleen nog maar deze koffie te drinken. Wat in houdt dat ik echt even de tijd moet nemen voor een bakje koffie.

En ik heb de afgelopen weken niet meer dan 2 bakjes koffie per dag gedronken.

Ik heb meer van dit soort grenzen in mijn leven. Ik heb bijvoorbeeld mijn smartphone zo ingesteld dat ik alleen tussen 12 en 2 op whatsapp, instagram en mail kan.

Klinkt gek, maar dit geeft mij enorm veel rust.

Misschien denk je nu, ik heb geen grenzen nodig om gezond te leven?

Maar wij mensen hebben een paar natuurlijke instincten. Vroeger waren deze heel nuttig, maar tegenwoordig werken ze vaak tegen je:

We zijn lui.
We hebben een voorkeur voor zoet en zout.
We houden van prikkels.

We gaan dus liever op de bank liggen dan dat we naar de sportschool gaan.
We eten liever een koek dan dat we een salade eten.
We laten ons graag afleiden door onze telefoon, waardoor we minder aandacht hebben voor ons werk, familie, vrienden, etc.

Vroeger kon je niet met 1 druk op een knop een bakje koffie zetten. 
Vroeger moest je bewegen om eten te krijgen. 
Vroeger was er niet altijd zoet en zout eten. (Meestal niet zelfs)
Vroeger was er geen smartphone of andere prikkels waar je constant door afgeleid werd.

Tegenwoordig kunnen we op elk moment naar de koelkast lopen.
Tegenwoordig staat de kast vol met ongezonde dingen.

Het is vrijwel onmogelijk om alle verleidingen te weerstaan.

Dus maak het jezelf wat makkelijker en zorg dat je geen keus hebt.

Gooi je bonen machine de deur uit en ga koffie zetten met een Chemex.
Gooi al je ongezonde troep in de container en haal het niet meer in huis.
Plan vaste sportmomenten met een vriend(in), zodat je wel moet.
Zet je notificaties uit zodat je niet telkens door je telefoon afgeleid wordt.

Dit is onze grootste meerwaarde: zorgen dat jij het volhoudt.

Op internet kan je precies vinden wat je moet eten en welke oefeningen je kan doen.

Maar als je al eens een dieet hebt gedaan, weet je hoe moeilijk het is om dit vol te houden.

Ons belangrijkste doel: zorgen dat jij het volhoudt.

Bij een basic fit is meer dan 50% van de leden “slapend lid”, oftewel, ze betalen wel maar komen nooit.

Ons concept is juist ingericht op zo weinig mogelijk slapende leden.

Als je een tijdje niet bent geweest bellen we je op. We doen regelmatig een evaluatie om te bespreken hoe we je gemotiveerd kunnen houden.

Als je bij ons een voedingstraject gaat doen, dan doen we een wekelijkse evaluatie, zodat je een stok achter de deur hebt.

Tijdens deze evaluaties besteden we bijvoorbeeld aandacht aan: “wat doe je op moeilijke momenten”.

Ons nummer 1 doel is dus: jou gemotiveerd houden.

Wil je meer weten? Plan een gratis adviesgesprek in.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top